تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازاریابی دیجیتالی

خانه/دیجیتال مارکتینگ, طراحی سایت/تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازاریابی دیجیتالی
منتشرشده در: مرداد 15ام, 1399دسته بندی ها: دیجیتال مارکتینگ, طراحی سایتبدون دیگاه
تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازاریابی دیجیتالی

تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازاریابی دیجیتالی:

روزانه میلیون ها میلیون فرد از طریق شبکه های اجتماعی ارتباط نزدیکی را باهم تجربه می کنند. با یکدیگر آشنا شده و یا در مورد فعالیت ها و علایق خود به صحبت و گفتگو می پردازند که بازاریابی دیجیتالی یکی از نتایج این گونه ارتباطات می باشد.

این ارتباطات علاوه بر اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی را نیز شامل می شود. در واقع شبکه های اجتماعی امروزه نقش بسزایی در ارتباطات جهانی ایفا می کنند.

همه می بینیم که در عصر پیش رو بسیاری از مراکز اداری و مقامات دولتی، شرکت ها مجموعه های گردشگری، سازمان ها، فروشگاه ها، هتل ها، مراکز تفریحی و بسیاری جاهای دیگر در شبکه های اجتماعی حضور پر رنگی دارند و به ارسال پیام های رسمی و غیر رسمی در صفحات مجازی خود می پردازند. به این طریق است که کاربرد شبکه های اجتماعی دیگر همچون سابق محدود به پیدا کردن دوست و آشناهای مجازی نیست و کاربردهای بسیار گسترده ای پیدا کرده اند.

بازاریابی دیجیتالی یا آنلاین مارکتینگ

بازاریابی دیجیتالی یا آنلاین مارکتینگ (online marketing) یکی از این کاربردهای بسیار مهم است.

امروزه بخش بسیار مهمی از اقتصاد جهانی به همین شکل است و اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری از طریق شبکه های اجتماعی به کار فروش مشغول هستند و در واقع بازاریابی دیجیتالی و یا آنلاین مارکتینگ را انجام می دهند که به این نوع از بازاریابی، بازاریابی دیجیتالی یا اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی و یا به اختصار بازاریابی شبکه های اجتماعی گفته می شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social media marketing یا SMM)

شبکه های اجتماعی عضوهای زیادی از بسیاری از کشورهای جهان را دور هم جمع کرده است، از این رو یک فضای بسیار مناسبی برای بازاریابی دیجیتالی می باشد.

در واقع بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از تبلیغات و یا معرفی خدمات و محصولات به دیگران می باشد.

افراد زیادی از وجود شبکه های اجتماعی استفاده کرده و به این شکل کسب درآمدهای بسیار بالایی می کنند. برای نمونه مثالی میزنیم، تصور کنید شما وارد کننده و یا فروشنده محصول خاصی هستید و از طریق شبکه های اجتماعی به معرفی و تبلیغ محصول خود می پردازید و میزان فروش خود را بالا می برید و به نوعی از بازاریابی دیجیتالی دست می زنید.

اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که شبکه های اجتماعی، صرفا به دلیل رایگان بودن عضویت در آن ها نمی تواند جایگزین وب سایت شوند و نباید خیال کرد که با وجود چنین شبکه هایی نیازی به طراحی وب سایت وجود ندارد، چرا که چنین خیالی، یک خیال کاملا نابجا است.

در واقع شما باید یک وب سایت مناسب و کارآمد داشته باشید و در کنار آن، از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات محصول خود نیز استفاده نمایید. با پرداخت هزینه های طراحی سایت شما صاحب یک وب سایت خواهید شد که بسیار کارآمد و زیباست و به خوبی از پس معرفی کسب و کار شما بر می آید. به خصوص زمانی که شما بخواهید طراحی سایت فروشگاهی انجام دهید و یک فروشگاه آنلاین برای خود بسازید، که در این مورد توجه به نکات سئو سایت نیز بسیار مهم می باشد. یک تجارت این چنینی به شدت وابسته به وب سایت می باشد اما شبکه های اجتماعی نیز می تواند چنین کاری را تبلیغ کرده و باعث فروش هرچه بیشتر آن شود و بازاریابی دیجیتالی شما را رونق ببخشد.

مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی :

شبکه های اجتماعی مزایای بسیار زیادی در امر بازاریابی دیجیتالی دارند که چند نمونه اشاره می کنیم:

رایگان بودن شبکه های اجتماعی یکی از مزیت های مهم آن ها تلقی می شود.

استفاده از آن ها بسیار آسان است و انتشار مطالب مورد نیاز در آن ها کار ساده ای می باشد.

مخاطبان بسیاری از جغرافیاهای متعدد را گرد هم جمع کرده است.

می توان با مشتریان بسیاری در کشورهای مختلف ارتباط برقرار نمود.

امکان انتشار عکس، ویدئو در آن ها بسیار آسان است

این شبکه ها همچنین کمکی بسیار عالی برای سئو سایت می باشند.

از این رو اگر تصمیم دارید به بازاریابی اینترنتی و یا بازاریابی دیجیتالی بپردازید، شبکه های اجتماعی یا سوشیال مدیا امکانات بسیار خوبی به شما می دهند که در کنار یک طراحی وب سایت مناسب می توانند بسیار کارا باشند

این همان کاری است که بسیاری از فروشگاه های آنلاین و یا شرکت ها انجام می دهند و دارای یک صفحه رسمی در شبکه های اجتماعی هستند و در کنار وب سایتی که مختص کارشان است به معرفی محصولات و خدمات خود در این شبکه ها می پردازند.

شبکه های اجتماعی تاثیرگذار برای بازاریابی دیجیتالی:

شبکه های اجتماعی که دارای شهرت جهانی باشند نسبت به شبکه های اجتماعی در کل جهان، تعداد بسیار محدودتری دارند که البته جهت کار بازاریابی دیجیتالی بسیار مفیدتر هستند. این شبکه های اجتماعی به زبان های مختلف به اعضای خود خدمات می دهد. از این رو افراد و مدیرانی که قصد رونق کسب و کار خود را دارند، و یا می خواهند وب سایت خود را بهینه نمایند، به این شبکه های اجتماعی روی می آورند.

ما در این مطلب به شبکه های اجتماعی معروفی که مناسب بازاریابی دیجیتالی هستند خواهیم پرداخت و آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

اینستاگرام(Instagram)

اینستاگرام که در سال 2010 میلادی تاسیس شده است یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی می باشد که می توان در فضای آن به فعالیت های آنلاین پرداخت.

اینستاگرام تا سال 2019 رکورد تعداد کاربران را در میان شبکه های اجتماعی زد و تعداد اعضای خود را به یک میلیارد نفر رسانید.

با توجه به استفاده افراد بسیاری از این شبکه اجتماعی می توان بیان کرد که اینستاگرام فضایی مناسب برای بازاریابی دیجیتالی می باشد. محبوبیت استفاده از اینستاگرام در کل جهان افراد معروف جهانی را اعم از سیاستمداران و هنرمندان تا ورزشکاران را به سمت این شبکه کشانده و بسیاری از این افراد مشهور برای خود حسابی در اینستاگرام دارند. ا

ز این رو بسیاری از افراد جهت اطلاع از اخبار چهره های محبوب خود به صفحات این اشخاص در این شبکه ی اجتماعی مراجعه می کنند. اینستاگرام امروزه تبدیل به یکی از شبکه هایی شده است که مناسب ترین کارایی را برای معرفی کسب و کارهای مختلف ارائه می نماید که این به خودی خود یعنی بازاریابی دیجیتالی را در دل خود دارد.

به این شکل است که بسیاری از کسب و کارها و تجارت ها با انتشار عکس و متن در این شبکه ی اجتماعی پرطرفدار به معرفی و تبلیغ کارها و خدمات و محصولات خود می پردازند و مشتری های بسیاری برای خود جذب می نمایند. مشاغلی همچون موسسات فرهنگی، فروشگاه ها، مغازه ها، مراکز آموزشی، گالری های هنری، آژانس های هواپیمایی و توریستی و بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای دیگر که هر روزه با آن ها مواجه می شویم از این طریق بازاریابی دیجیتالی انجام می دهند.
https://www.instagram.com

 

تلگرام (Telegram)

تلگرام، این شبکه پر کاربرد توسط نیکولا و پاول دورف، دو برادر روسی در سال 2013 میلادی تاسیس شده است که از همین زمان تا کنون کاربران آن در حال رشد است.

تلگرام همچون اینستاگرام از طریق موبایل، کامپیوتر و لپ تاپ برای عموم مردم قابل دسترسی می باشد و یکی از شبکه های اجتماعی بسیار محبوب در بین مردم کشورهای مختلف است.

میلیون ها نفر در کشورهای بسیاری همچون ایران و روسیه از آن استفاده نموده و توسط آن با یکدیگر در ارتباط هستند. از این رو این شبکه محبوب می تواند تبدیل به فضایی برای بازاریابی دیجیتالی شود.

گروه ها و کانال های تلگرام فضای بسیار مناسبی برای معرفی محصولات یک شرکت و خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهند می باشد.

با وجود اینکه برخی با مقایسه این شبکه با شبکه هایی چون اینستاگرام، بر این باورند که تلگرام با وجود محبوبیت بسیار بالا در میان مردم، فضای مناسبی جهت بازاریابی دیجیتالی نیست و بیشتر به درد روابط دوستانه و انتشار محتوا های سرگرم کننده می خورد؛ باید اظهار کرد که آمارها چیز دیگری می گویند، در واقع استفاده از تلگرام در راستای بازاریابی دیجیتالی رو به افزایش دارد.

همچنین تلگرام به بهینه سازی و سئو وب سایت ها کمک شایان توجهی می کند.
https://telegram.org

فیسبوک (Facebook)

فیسبوک در سال 2006 توسط مارک زوکربرگ که یک کار دانشجویی بود، طراحی و بنیان گذاری شد و برای استفاده توسط مردم به بازار عرضه شد.

تا چند سال پیش فیسبوک یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در سطح جهان بود اما با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی و جوان پسند تر، همچون توییتر، اینستاگرام و تلگرام، استفاده از این شبکه کاهش یافت.

اما با تمام این توصیفات فیسبوک همچنان یکی از معروف ترین و مهم ترین شبکه های اجتماعی در دنیای دیجیتال و شبکه های آنلاین محسوب می شود که بازاریابی دیجیتالی را نیز شامل می شود.

میلیون ها نفر از سرتاسر جهان حساب فیسبوک خود را چک کرده و از طریق آن با یکدیگر در ارتباط هستند. حتی امروزه نیز هنگام صحبت از شبکه های اجتماعی، فیسبوک یکی از اولین نام هایی است که به ذهن هر کسی خطور می نماید. باید گفت که با وجود افت محسوس محبوبیت فیسبوک در طول سال های اخیر، جزو محبوب ترین شبکه های اجتماعی در راستای بازاریابی دیجیتالی می باشد و به بالا رفتن فروش و خدمات ارائه شده از جانب افراد بسیاری کمک می نماید.
http://www.facebook.com

 

توئیتر (Twitter)

توئیتر که امروزه جزو محبوب ترین و معروف ترین شبکه های اجتماعی محسوب می شود، در سال 2006 میلادی در سان فرانسیسکو کالیفرنیا پایه گذاری شده است.

توییتر از دید تعدادی از سیاستمداران و جوانان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی تلقی می شود. با وجود اینکه این شبکه اجتماعی یکی از وب سایت هایی می باشد که به کمک آن می توان به سئو و بهینه سازی رتبه سایت در گوگل کمک کرد، اما بنا به دلایل بسیاری بازاریابی دیجیتالی و تبلیغ توسط آن، محبوبیت سایر شبکه های اجتماعی را ندارد.

در واقع باید گفت که به دلیل برخی از محدودیت ها، مدیران تجارت الکترونیکی و صاحبان مشاغل تمایل کمتری به استفاده جهت بازاریابی دیجیتالی از این وب سایت دارند.
https://twitter.com

یوتیوب (Youtube):

یوتیوب در سال 2005 میلادی تاسیس شد و تا سال 2018 که تبدیل به دومین وب سایت محبوب جهان شد، با سرعت بسیار بالایی کاربرانی را از سراسر جهان به خود جذب کرده و محبوبیت جهانی را نصیب خود کرد.

این شبکه اجتماعی بسیار محبوب پایه اش بر مبنای انتشار ویدئو می باشد.

امروزه یوتیوب به فضایی جهت معرفی خدمات برخی از شرکت ها و کالاهای متعدد تبدیل شده است. تبلیغات متعددی از محصولات آرایشی، اسباب بازی، قهوه و شکلات، اتومبیل ها جدید، مراکز توریستی، هتل ها، پوشاک، فیلم ها، انیمیشن ها، بازی های کامپیوتری و بسیاری موارد دیگر در این شبکه اجتماعی پر کاربر می توان دید.

عضویت در این شبکه اجتماعی پر کاربرد نیز همچون بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر، رایگان و بدون هزینه می باشد. در بخش توضیحات هر ویدئو انتشار شده در این شبکه اجتماعی، کاربران می توانند نظرات خود را در رابطه با آنچه که می بینند بنویسند.

بسیاری از برندهای معروف جهان و حتی صاحبان مشاغل خرد از این فرصت بهترین استفاده را می برند و با انتشار ویدیو های خود در شبکه یوتیوب به معرفی و تبلیغ محصولات خود می پردازند. از این رو بازاریابی دیجیتالی یکی از موارد مهمی است که در یوتیوب کاربرد بسیار بالایی دارد.
https://www.youtube.com

پینترست (Pinterest)

پینترست که می توان در آن عکس و ویدیو منتشر کرد در سال 2010 راه اندازی شد، و از همان زمان مورد توجه کاربران بسیاری قرار گرفت؛ به طوری که در سال 2011 هفته نامه تایم (Time) آن را در فهرست 50 وب سایت برتر سال در جهان قرار داد که این نشان از محبوبیت آن شبکه دارد.

صاحبان بعضی از مشاغل این وب سایت را برای تبلیغ و معرفی محصولات خود انتخاب کرده و تصاویری از محصولات خود را در آن نشر می دهند و خدماتی که ارائه می دهند را به همراه محل اشتغال خود در این فضا به کاربران معرفی می نمایند و به نوعی دست به بازاریابی دیجیتالی در این فضا می زنند.

امکاناتی که این فضا در اختیار کاربران خود قرار می دهد تا حدودی مشابه دیگر فضاهای اجتماعی می باشد از این قبیل که کاربران می توانند عکس های منتشر شده مورد علاقه خود را د ران لایک کرده و همچنین تصاویر مربوط به آن دسته را دنبال کنند.
https://www.pinterest.com

لینکدین (LinkedIn)

این وب سایت در سال 2002 میلادی تاسیس شده و همواره در مسیر رو به رشدی قرار گرفته است. در ماه مارس سال 2019 میلادی، تعداد اعضای لینکدین به بیش از 610 میلیون نفر رسید که این نشان از محبوبیت این شبکه اجتماعی در میان افراد بسیاری از سرتاسر جهان دارد.

لینکدین یکی از بهترین وب سایت هایی می باشد که امکاناتی از قبیل برقراری ارتباط ما بین کارفرما و کارمند را دارد که یک مقوله مهم در زمینه بررسی رزومه کاری و استخدام می باشد.

این شبکه به عنوان یکی از بهترین شبکه ها در این زمینه می باشد. سازمان ها و موسسات معروف جهانی امروزه در لینکدین حضور دارند و به این شکل نیروهای کارآمدی را برای خود پیدا کرده و جذب شرکت خود می نمایند. و در کنار این موارد به معرفی خدمات و محصولات خود به مشتریان و علاقه مندان از سرتاسر جهان می پردازند.

از این رو این شبکه اجتماعی به عنوان یکی از شبکه های مهم در زمینه بازاریابی دیجیتالی به شمار می رود.
https://www.linkedin.com

واتس اپ (Whatsapp)

واتس اپ یکی از شبکه های اجتماعی محبوب در میان مردم بسیاری از کشورهای جهان می باشد که در حال حاضر یک میلیارد نفر از بیش از 180 کشور جهان در حال استفاده از آن می باشند.

این اپلیکیشن بر روی موبایل و وب سایت در اختیار کاربران قرار می گیرد. در اپلیکیشن واتس آپ نیز همچون تلگرام و بعضی از شبکه های دیگر می توان به انتشار محتوای گوناگون از قبیل متن، عکس، فایل و ویدئو، پرداخت. از طرفی امکان تماس صوتی و تصویری رایگان از طریق این اپلیکیشن برای عموم کاربران قابل استفاده است که به محبوبیت این شبکه اجتماعی می افزاید.

امنیت بالای واتس آپ و امکاناتی از قبیل تماس های رایگان و ارسال پیام های گروهی و خصوصی به مشتریان و افراد مختلف از مواردی است که باعث می شود این اپلیکیشن مورد استفاده موسسات مختلفی در سرتاسر جهان قرار گیرد و تبدیل به یک فضا برای بازاریابی دیجیتالی شود.
https://www.whatsapp.com

یلپ (Yelp)

این وب سایت در هفت کشور جهان از جمله کانادا و امریکا به کاربران خود خدمات متنوعی ارائه می دهد. از طریق یلپ می توان به پروفایل بسیاری از کسب و کارها و موسسات دست یافت.

یلپ امکانات بسیار و با تنوع بالایی را در اختیار صاحبان مشاغل و مدیران موسسات قرار می دهد که از جمله آن ها می توان به انتشار اطلاعات در رابطه با حرفه آن ها همچون سرویس ها و خدمات و همچنین محصولاتی که ارائه می دهند اشاره نمود، مکان شرکت یا سازمان و سایر اطلاعات مربوط به به کسب و کارها را نیز می توان از طریق این شبکه اجتماعی به کاربران معرفی کرد.

صاحبان کسب و کارهای مختلف می توانند پروفایل کاری خود را در این وب سایت ایجاد نمایند و زمانی که نیاز به تغییرات باشد آن را ویرایش کنند.

با توجه به تمامی این موارد یلپ نیز یکی از شبکه های اجتماعی محسوب می شود که می توان توسط آن به بازاریابی دیجیتالی پرداخت. کاربران عادی نیز می توانند از این شبکه بازدید نمایند و نظرات خود را نسبت به هر کسب و کاری که تمایل دارند بنویسند و یا امتیازی از پنج به آن ها بدهند.
https://www.yelp.com

به اشتراک بگذارید

درج دیدگاه