طراحی سایت مبتنی بر احساسات

خانه/طراحی سایت/طراحی سایت مبتنی بر احساسات
منتشرشده در: شهریور 3ام, 1399دسته بندی ها: طراحی سایتبدون دیگاه
طراحی سایت مبتنی بر احساسات

طراحی سایت مبتنی بر احساسات

شما تا به حال با اصطلاح طراحی سایت مبتنی بر احساسات رو به رو شده اید؟ و یا به فکر داشتن سایتی بر مبنای احساسات و علایق مخاطبان خود بوده اید؟

در طراحی سایت توجه به زیبایی بصری سایت با توجه به نوع مخاطبان یکی از کارهای سخت می باشد. در مواقعی طراحان سایت به اجبار از ایده ها و رنگ هایی چشم می پوشند که فکر می کردند آن ها برای طراحی سایت مورد نظرشان خوب و مناسب است، تا طراحی سایتی که مد نظر است برای جذب مشتری ها و مخاطبان هدف شرکت سفارش دهنده مناسب و مفید باشد.

طراحی وب سایت به عنوان شاخه ای از هنر که ابزارش خلاقیت بصری و دانش برنامه نویسی است شناخته می شود.

طراحی سایت مبتنی بر احساسات چیست؟

طراحی سایت مبتنی بر احساسات تلاش می کند تا با این نوع از طراحی احساسات کاربران را برانگیزد و به این طریق آن را با احساسات سایت هم راستا نماید. به گونه ای که با گذشت زمان، هر چه پیش می رویم بهبود تجربه کاربری(UX)  سایت و توجه به فاکتورهای کیفی نسبت به فاکتورهای کمی از اهمیت بالاتری برخوردار می شوند.از این رو موجب جذب کاربران بیشتر و افزایش مدت زمان حضور آن ها در سایت می شود که بعنوان یک فاکتور مهم در سئو سایت می توان در نظر داشت.

یک مثال از درگیر کردن احساسات مخاطب

به عنوان نمونه اگر ما بخواهیم جهت معرفی و تبلیغ یک برند نوشابه سایتی طراحی کنیم دو راه برای آن وجود خواهد داشت.

  1. یا باید محصول و برند را مستقیما در معرض نمایش قرار دهیم
  2. یا آن را در یک بستر احساسی متناسب با آن محصول به نمایش بگذاریم

یک آگهی فرضی را برای نمونه در ذهن خود تصور نمایید، شما از یک سایت بازدید می نمایید و یک ویدئو کلیپ یا یک تصویر را در آن مشاهده می نمایید با این مضمون که در آن افرادی در یک پارک مشغول بازی والیبال هستند. شما حتی اگر علاقه ای به بازی والیبال هم نداشته باشید، تحت تاثیر شادی بازیکنان و هیجان درون این عکس قرار می گیرید. به این شکل هنگامی که یکی از بازیکنان نوشابه خنکی برای رفع خستگی بنوشد، ناخودآگاه شما هم در خود احساس تشنگی می نمایید و دوست دارید شما هم یک نوشابه خنک بنوشید.

هدف از این ویدئو کلیپ و یا عکس فروش محصولات نوشابه برند است و نه تبلیغ برای بازی والیبال، باید گفت که در این روش هدف تبلیغ معرفی محصول، به طور ضمنی به کاربران سایت و درگیر کردن احساسات آن ها با هیجان ورزش والیبال و شادی آن می باشد که به طور ناخودآگاه این شادی و هیجان با برند آن نوشابه خاص به شکل تلویحی در ذهن مخاطب نقش می بندد.

 

توجه به سطوح فهم کاربر در طراحی وب سایت مبتنی بر احساسات:

از همان روزهای آغازین Web 2.0  طراحان به دنبال بررسی تاثیرات احساسی طراحی سایت خود بر روی کاربران و مشتریان هدف بوده اند. «طراحی برای احساس» کتابی است از آرون والتر که در سال 2005 آن را منتشر کرد که در رابطه با درگیری احساسی می باشد. این کتاب فروش خوبی داشته است و منبع مفیدی برای طراحان سایت قلمداد می شود. والتر در این کتاب از سه مرحله درگیری احساسی برای یک بازدید کننده سایت صحبت می کند.

تحت تاثیر قرار گرفتن کاربر، کنجکاو شدن کاربر و درگیر شدن کاربر سه مرحله ای است که والتر از آنها یاد می کند.

 

  1. تحت تاثیر قرار گرفتن کاربر یا سطح درونی:

اولین تاثیر از یک سایت همیشه ناخودآگاه به مخاطب منتقل می شود و بر پایه ی قضاوت منطقی نیست. ذهن ما به طور خودکار آن را تفسیر می نماید. ما به عنوان مخاطب وقتی با یک سایت رو به رو می شویم یا به سرعت نظر ما را جلب می نماید و یا این که حس خوب و مثبتی از آن نمی گیریم و دریافت اطلاعات ما از آن سایت و مشاهده مان بر مبنای همان حس اولیه پیش می رود.

تاثیر اولیه طراحی وب سایت بر روی کاربران و مشتریان هدف با توجه به آن چه که گفته شد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چرا که قضاوت فرد از تمام محتوای سایت مبتنی بر همان قضاوت اولیه خواهد بود.

 

  1. کنجکاو شدن کاربر یا سطح رفتاری:

مغز ما در صورتی که سایت در نگاه اول جالب و جذاب باشد، تلاش خواهد کرد تا اطلاعات کافی در رابطه با آن شی کسب نماید. الگوهای رفتاری ما بر طبق این جذابیت اولیه برانگیخته می شوند و باعث می شود در خصوص آنچه که دوست داریم از نظر احساسی به هیجان بیاییم.

از این رو دومین قدم در طراحی سایت مبتنی بر تحریک کنجکاوی، احساسات و نیز تشویق کاربران به جستجوی بیشتر درون یک سایت می باشد. زمانی که یک کاربر به این شکل به هیجان بیاید به سادگی با پیگیری لینک های سایت یا اسکرول کردن صفحات و یا پر کردن فرم های فراخوان (CTA) ارائه شده درون سایت می پردازد.

 

  1. درگیر شدن کاربر یا سطح بازتابی:

بالاترین سطح از فرایندهای فکری شناختی ما این مرحله می باشد. تحلیل و قضاوت منطقی درباره آنچه که کاربر دیده در این مرحله اتفاق می افتد.

اما نکته مهم این است که کاربر سایت با تاثیری که از دو مرحله قبلی گرفته به مرححله سوم رسیده است. و باید گفته که در این مرحله است که باید برای او مشخص گردد که خدمات سایت چیست و محصول آن کدام است و چرا این محصول و خدمات برای او مفید هستند.

اصطلاحا در این مرحله باید همه کارت ها روی میز قرار بگیرند.

 

با توجه به دلیل احساسی، کاربران با آن که می دانند هدف نهایی سایت فروش محصول یا خدمات است، اما حس دفاعی به آن نمی گیرد. بنابراین با توجه به تمام آن چه که دیدیم طراحی سایت مبتنی بر احساسات موجب برانگیخته شدن سلسله ای از واکنش های روانی خواهد بود که در ابتدا کاربران را با جذابیت در دام خود می اندازد و سپس با تشویق و کنجکاوی آن ها را به جستجوی بیشتر در سایت ترغیب می نماید و در مرحله سوم آن ها متوجه می شوند که تمام این تلاش ها برای چه هدفی بوده است.

مهمترین جنبه ی یک وب سایت ارائه ی یک تجربه ی کاربری منحصر به فرد بوده که بر مبنای جذابیت ها بصری، خلاقانه و اطلاعاتی و غیره می باشد. اگرچه طراحی وب سایت انجام شده شده قادر باشد یکی از این تجربه ها را ارائه نماید، شما باید اطمینان کسب نمایید که بازدید کنندگان سایت شما در آینده بازدید دوباره ای از سایت شما خواند داشت.

شما می توانید نظرات خود را از سایت های ایرانی که طراحی وب سایت آن ها مبتنی بر احساسات است و شما از آن ها بازدید کرده اید را با ما در میان بگذارید.

 

به اشتراک بگذارید

درج دیدگاه