استفاده از تایپوگرافی در طراحی سایت

خانه/طراحی سایت/استفاده از تایپوگرافی در طراحی سایت
منتشرشده در: مرداد 22ام, 1399دسته بندی ها: طراحی سایتبدون دیگاه
تایپوگرافی در طراحی سایت

استفاده از تایپوگرافی در طراحی سایت

استفاده از تایپوگرافی در طراحی سایت کاربردهای فراوانی دارد. تایپوگرافی (Typography) مجموعه ای از تکنیک ها و گونه ای هنر می باشد برای زیباتر و خواناتر شدن نوشته ها و متن های وب سایت ها به کار می رود.

با استفاده از تایپوگرافی مطالب سایت ما زیبا و خوانا خواهد شد ، از این رو سایت های ما زیبایی و جذابیت خاصی خواهد داشت.

این موارد به ما کمک می نماید تا مخاطبان و کاربرانمان هنگام بازدید از سایت ما و خواندن مطالب و محتویات آن، تشویق به ادامه مطالعه شوند و سایت برایشان کسل کننده نشود.

جذابیت بصری تایپوگرافی ها امروزه به مراتب بهتر از گذشته است چرا که با وجود ابزارها، نرم افزارها و اپلیکیشن های متعدد همچون  Google Fonts،  Font Awesome، Adobe Typeface،   Apple Typefaceو غیره که در اختیار طراحان سایت وجود دارد و باعث می شود که قواعد تایپوگرافی بهتر از پیش در سایت های اینترنتی قابل اجرا باشد.

 

کاربرد تایپوگرافی در طراحی وب سایت

باید گفت که کاربرد هنر تایپوگرافی بسیار گسترده می باشد. از جمله کاربردهای این هنر در طراحی وب سایت ، روزنامه ها، مجلات، کتاب ها و.غیره می باشد.

همانطور که گفته شد استفاده از تایپوگرافی در رابطه با ظاهر نوشته ها می باشد، و استفاده از آن در طراحی سایت ها یکی از مهم ترین کاربردهای آن می باشد.

 

تکنیک های تایپوگرافی

از جمله تکنیک های تایپوگرافی می توان به مواردی همچون فاصله ها، جهت ها، تایپ فیس (typefaces)، کنتراست ها (تضادها)، رنگ ها و سریف و سانس سریف (serif and sans serif) اشاره کرد.

در ادامه این مبحث هر کدام از این موارد را بررسی کرده و کاربردهای هر کدام از آن ها را در فضای وب سایت بیان خواهیم کرد.

تایپ فیس (typefaces) :

باید گفت که در واقع تعیین نوع فونت مورد استفاده در نوشته های یک سایت در این دسته قرار می گیرد که یکی از مهم ترین اصل های تایپوگرافی می باشد.

تایپ فیس که شکل ظاهری کاراکترهای الفبای مورد استفاده را تشکیل میدهد، یک مجموعه از یک یا چند فونت می باشد.

اهمیت این مسئله تا حدی زیاد می باشد که کارشناسان و متخصصان سئو سایت که وب سایت های اینترنتی را جهت هرچه بهتر دیده شدن در موتورهای جستجویی همچون گوگل و یا بینگ بهینه سازی می نمایند، نیز به اهمیت آن اشاره می کنند.

اهمیت تایپوگرافی برای طراحی وب سایت در دنیای اینترنت به حدی است که تا به امروز تعداد بسیار زیادی از فونت های مختلف برای استفاده در وب سایت ها طراحی و ارائه شده است.

به کمک این فونت ها می توان جذابیت سایت ها را بسیار بیشتر کرد و متن ها را با زیبایی بیشتری نوشت.

 

سریف و سانز سریف (serif and sans serif):

انواع قلم ها در تایپوگرافی دو دسته می باشد.

  1. سریف به حروفی گفته می شود که انتهای آن ها دارای کشیدگی است
  2. سانس سریف به حروفی گفته می شود که نگارش آن ها ساده تر بوده انتهایشان بدون کشیدگی است.

به صورت معمول از متن های سریف در بعضی تیترهای مهم و یا متن های نسبتا بلند و در نوشته های نشریات استفاده می کنند. و از سانس سریف معمولا در متن های اینترنتی و کامپیوتری کوتاه و یا متوسط استفاده می کنند.

اما در کل هیچ قاعده و قانونی برای استفاده از فونت های سریف و سانس سریف وجود ندارد.

با استفاده از تگ font-family در تگ های Html می توان نوع فونت را تعیین کرد.

 

اندازه ها و فاصله ها در تایپوگرافی

فاصله ها یکی دیگر از نکات مهم در تایپوگرافی یک وب سایت می باشد. فاصله های بین حروف یک کلمه و خود کلمات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با کمک تگ هایی همچون line height،  word-spacing و letter-spacing در دستورات Html می توان این فاصله ها را تنظیم نمود.

با تنظیم درست  این فاصله ها می توان به زیبایی بیشتر سایت ها کمک کرد، چرا که این فاصله ها می توانند تاثیر بسیار بالایی در جذابیت بصری متن ها از دید کاربران وب سایت ها داشته باشند.

 

جهت ها در تایپوگرافی

با استفاده از تگ هایی همچون text align،  marginو padding در دستورات زبان  Html به سادگی می توان کلمات، جملات و تیترها را جابه جا کرده و در وسط و یا سمت راست یا چپ متن قرار داد.

این نکته از اهمیت بالایی در قرار دادن بعضی از متن ها در وسط یک خط برخوردار است.

 

کنتراست (تضاد) در تایپوگرافی

ایجاد تضاد (contrast) رنگ فونت ها و پیش زمینه یکی از زیباترین بخش های تایپوگرافی وب سایت های اینترنتی می باشد.

تصور نمایید تیتری شامل چند واژه در ابتدای یک متن قرار می گیرد و یا عکسی در متن گذاشته می شود که نیمه سمت راست آن دارای حروفی با رنگ قرمز و رنگ پیش زمینه آبی باشد و نیمه سمت چپ آن برعکس، با حروفی به رنگ آبی و پیش زمینه قرمز باشد. این تکنیک را تضاد یا کنتراست می گویند که می تواند به افزایش جذابیت بصری یک وب سایت در صورت استفاده به جا کمک کند.

می توان از این تکنیک تایپوگرافی در طراحی سایت های آموزشی ، خبری، خدماتی و حتی برای طراحی سایت فروشگاهی از آن استفاده نمود و این نشان از اهمیت و فایده ی بسیار آن دارد.

 

رنگ ها

استفاده درست از رنگ ها آخرین موردی است که می خواهیم در رابطه با تایپوگرافی سایت ها بررسی کنیم.

ایجاد تنوع در رنگ نوشته ها، لینک ها و سایر عناصر وب سایت یکی از بهترین کارهایی است که طراحان سایت های اینترنتی می توانند امروزه انجام دهند.

از آن جایی که وجود بیش از حد رنگ های مختلف در یک صفحه باعث خستگی چشم کاربر می شود، و متن زیبایی خود را از دست می دهد نباید در انجام این کار زیاده روی کرد. مناسب ترین شیوه در این مورد این است که رنگ تیترهای نوشته به یک رنگ و رنگ باقی متن به رنگ دیگری همچون سیاه یا خاکستری باشد.

نکات اساسی در تایپوگرافی وب سایت

با رعایت این چند موردی اساسی در مورد تایپوگرافی که در انتها می خواهیم به شما آموزش دهیم شما می توانید وب سایت خود را بیش از پیش زیباتر و کاربر پسندتر نمایید.

  • استفاده از فونت های زیاد در یک سایت صحیح نیست و باعث خستگی چشم کاربرهای بازدید کننده از سایت شما می شود که موجب سردرگمی خواهد بود، بنابراین تلاش نمایید از بیش از سه نوع فونت در یک سایت استفاده نکنید.
  • برای زیبایی بیش از پیش سعی کنید از بولد (BOLD) کردن تیترها و یا کلمات کلیدی مهم درون متن ها استفاده نمایید.
  • با استفاده از متن آزمایشی «لورم ایپسوم» (lorem ipsum)، طراحان می توانند به شکل آزمایشی آن را در صفحه ی مورد نظر خود قرار دهند و پس از آن تنظیمات مورد نظر خود از جمله فاصله ها، نوع فونت و رنگ پیش زمینه و حروف و غیره را بررسی نمایند.
  • گاهی مواقع با چند تغییر کوچک می توان صفحات سایت را جذاب تر کرده و میزان بازدید از آن را افزایش داد، بنابراین موقع طراحی صفحات وب سایت و یا قرار دادن عکس و متن در این صفحات به فاصله ها، جهت ها و نیز امکان به کار بردن کنتراست رنگ ها دقت نمایید.
  • برای جذاب تر شدن متن ها به استفاده مناسب از Bullet Point ها، سر تیترها، رعایت فواصل مابین واژگان و پاراگراف ها و نیز رنگ و تضاد رنگ ها بپردازید که این موضوع بر روی سئو وب سایت شما نیز تاثیرگذار خواهد بود.

در واقع باید گفت یکی از موارد مهم در طراحی سایت حرفه ای ، استفاده مناسب و درست از اندازه، شکل و رنگ نوشته ها می باشد که در مواقعی مورد غفلت طراحان قرار می گیرد.

رعایت نکات مربوط به تایپوگرافی می تواند به کارایی و کاربر پسند بودن یک سایت علاوه بر جذابیت آن کمک نماید.

به اشتراک بگذارید

درج دیدگاه