الگوریتم پاندا چیست؟

خانه/سئو/الگوریتم پاندا چیست؟
منتشرشده در: شهریور 27ام, 1399دسته بندی ها: سئوبدون دیگاه
الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا یکی از مهم ترین الگوریتم‌های مورد استفاده گوگل می باشد که طبق آن به سنجش سئو می پردازد. و به این شکل سایت های باکیفیت را پیدا کرده و آن ها را اعتبار سنجی می کند. طبق این الگوریتم گوگل می تواند سایت هایی با محتواهای بی کیفیت و نامناسب را در زمان کوتاهی شناسایی کرده و در صورت ارتکاب خطا به جریمه آن ها بپردازد.

پرسش هایی که ذهن را در رابطه با الگوریتم پاندا مشغول می نماید و در این نوشتار به آن ها پاسخ خواهیم داد از این قرار است:

  • از چه زمانی الگوریتم پاندا مورد استفاده قرار گرفته است؟
  •  دقیقا به بررسی چه فاکتورهایی می پردازد؟
  • از کجا بفهمیم این الگوریتم سایت ما را جریمه کرده؟
  • برای رفع جریمه الگوریتم پاندا چه کارهایی باید انجام دهیم؟

الگوریتم پاندا و علت به وجود آمدن آن :

گوگل همانگونه که می دانیم جهت بررسی سایت ها از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می کند و پس از استفاده از هر کدام از آن ها به مرور متوجه نقاط ضعف آن شده و به طراحی الگوریتم های جدیدتری برای رفع آن نقاط ضعف، پرداخته است.

سایت‌های مختلف قبل از پیدایش الگوریتم پاندا به پر کردن صفحات خود با مطالب و محتواهای طولانی و بی کیفیت می پرداختند. ارزیابی گوگل به این شکل بود که هرچه حجم و طول محتوا و تعداد کلمات کلیدی آن بیشتر بود، آن را محتوایی با کیفیت بالا تشخیص می داد و این به اختصاص جایگاه بالاتر نسبت به آن می انجامید.

به این شکل سایت ها، صفحات و اطلاعات بی کیفیت و کم ارزش فضای اینترنت را پر کرده بود. و از این رو زمان و انرژی کاربر برای دسترسی به محتوای مورد نظر خود، با وجود اطلاعات سطح پایین تلف شده و نارضایتی آن ها را در پی داشت. طراحی الگوریتم پاندا و استفاده از آن برای رفع این مشکلات و سنجش سایت بر اساس کیفیت واقعی محتوا انجام پذیرفت.

تاریخچه الگوریتم پاندا

در تاریخ 23 فوریه سال 2011 معرفی اولین نسخه الگوریتم پاندا توسط گوگل انجام پذیرفت. گوگل با بیان این نکته که این الگوریتم بر 11.8 درصد از نتایج جست و جو تاثیر بالایی گذاشته، آن را قدمی مهم در راستای سنجش کیفیت محتوا و تعیین سایت های با کیفیت معرفی کرده است.

تغییر رتبه بسیاری از سایت ها در زمانی کوتاه توسط این الگوریتم اتفاق افتاد و به این شکل جایگاه بسیاری از سایت ها در نتایج جستجوی گوگل تغییر یافت.

نتایج تحقیقاتی به نام برنده ها و بازنده ها که توسط گوگل، برای سنجش درستی این تغییرات انجام پذیرفت، نشان دهنده ی این بود که سایت هایی که دچار تنزل رتبه توسط الگوریتم پاندا شده بودند، در واقع سایت های بی کیفیتی بوده اند که مطالب آن ها برای کاربران مورد رضایت  نبوده است.

حذف مزرعه محتوا

حذف مزرعه محتوا از معیارهای سنجش سئو یکی از مهمترین اقدام های الگوریتم پاندا به شمار می آید. کارکرد مزرعه محتوا به این شکل بوده است که سایت هایی را که محتواهایی با تعداد صفحات بالا منتشر می کردند و این محتواها، فارغ از کیفیت آن ها بوده و معمولا بی ارزش و یا کم ارزش بودند را تشخیص می داده و آن‌ها را در صدر نتایج جست و جو قرار می داد.

الگوریتم پاندا باعث شد تا سایت هایی با محتوای مناسب در جایگاه های بالای نتایج جست و جو قرار گیرند و سایت های بی کیفیت از گردونه رقابت حذف شوند.

پاندا نیز همچون دیگر الگوریتم هایی که گوگل از آن ها استفاده می نماید در طول سال چندین بار به روز رسانی می شود. تعداد آپدیت و به روز رسانی این الگوریتم بنا به گفته گوگل از سال 2011 تا سال 2015 به 265 بار می رسد.

آخرین نسخه این الگوریتم که قادر است تا سایت هایی را که مطالب با کیفیتی دارند به صدر نتایج جستجو بیاورد در حال حاضر بسیار کامل و جامع می باشد.

 

الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا به چه فاکتورهایی توجه دارد :

ما پس از آشنایی با تاریخچه باید با فاکتورهایی که الگوریتم پاندا طبق آن ها سایت را بررسی می نماید را بدانیم که در زیر به مهمترین این موارد اشاره خواهیم کرد.

محتوای تکراری

استفاده از محتوای کپی شده از سایت‌های دیگر و یا حتی سایت خودتان یکی از مواردی بسیار مهمی است که الگوریتم پاندا و گوگل بر روی آن حساس می باشند. شما باید محتوایی خاص و یونیک داشته باشید تا بتوانید امتیاز قابل توجهی از گوگل بگیرید.

مثالی در این زمینه می تواند این باشد که اگر چه شما فروشنده یک محصول خاص در انواع مدل های مختلف می باشید که دارای ویژگی های مشابهی می باشند، نباید با تغییر نام مدل از یک متن یکسان برای تمام مدل ها استفاده نمایید. برای هر مدل شما باید محتوای متفاوت، جداگانه و با کیفیت تولید کنید.

محتوایی با حجم کم

سایت های زیادی صفحات خود را با حجم و تعداد کم کلمات و در عین حال انواع مطالب متنوع و زیاد پر می کنند که این مسئله تاثیر منفی داشته و از نظر گوگل و سئو نیز نامناسب می باشد.

محتواهای کم حجم از نظر الگوریتم پاندا بی کیفیت قلمداد می شود و این الگوریتم بر روی ان ها حساس می باشد.

یک محتوا از نظر الگوریتم پاندا به قدری باید کامل باشد که کاربر تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را با خواندن آن کسب نماید.

محتواهایی که منابع معتبری ندارند

شما می توانید لینک های منابع مطالبی که نگارش می کنید را در انتهای مقاله خود قرار دهید و این در صورتی است که شما از سایت های داخلی و خارجی معتبری استفاده نمایید.

به این شکل شما به گوگل نشان خواهید داد که شما به اعتبار و درستی مطالب قرار داده در سایت خودتان ارزش و اعتبار قائل می باشید.

ایرادات نگارشی و غلط‌های املایی

اشکالات نگارشی و غلط های املایی در محتوا از دیگر فاکتورهای حساس الگوریتم پاندا می باشد. تا قبل از شروع به کار الگوریتم پاندا محتواهایی با کلمات اشتباه و ویرایش غلط در سایت ها زیاد دیده می شد و در واقع گوگل هیچ توجهی به آن ها نمی کرد.

توجه به این مسئله با پاندا شروع شد که هم اکنون نیز دقت بسیار بالایی روی این قضیه دارد.

درج بیش از حد آگهی های تبلیغاتی

درج آگهی های تبلیغاتی شرکت ها، محصولات‌ و برندهای دیگر یکی از موارد مهمی است که شما می توانید از طریق آن درآمد خوبی کسب کنید. همچنین شما قادر خواهید بود با تبادل با سایت های دیگر تبلیغات آنها را انجام دهید و به این شکل آنها نیز در سایت خود تبلیغات سایت شما را بکنند. به این شکل سئو سایت شما ارتقا یافته و تعداد مخاطبان شما نیز افزایش می یابد. اما زمانی که شما بیش از حد مجاز اقدام به درج آگهی در سایت خود نمایید، از نظر الگوریتم پاندا مشکل پیش خواهد آمد. چرا که این مسئله باعث نارضایتی مخاطبان و گوگل می شود و به این شکل رتبه سایت شما را پایین خواهد آورد.

گوگل و صفحات ناسازگار با آن

قول هایی که شما به کاربران خود می دهید از نظر گوگل و الگوریتم پاندا بسیار مهم می باشد و بر روی آن ها حساس بوده و آن ها را پیگیری می نماید. مثلا شما وعده ی 40 درصد تخفیف یا جایزه ای خاص را به مشتریان خود می دهد تا نرخ کلیک سایت شما افزایش یابد. در این صورت اگر کاربران بعد از کلیک روی آن لینک خاص با صفحات دیگری مواجه شوند الگوریتم پاندا آن را تشخیص می دهد و کیفیت سایت شما را پایین در نظر می گیرد.

سایت‌های مسدود شده

اگرچه در کارنامه قبلی صاحب امتیاز سایت، سایت های مسدود و یا اسپم شده وجود داشته باشد، گوگل آن را شناسایی کرده، و حساسیتش نسبت به آن بیشتر خواهد شد.

پاندا سایتی را که قبلا توسط الگوریتم های گوگل مسدود شده باشد، سایتی با ارزش و اعتبار پایین خواهد دانست.

کلمات کلیدی بیش از حد

تعداد کلمات کلیدی به کار رفته در متن محتوا یکی از فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر سئو سایت می باشد.

موتورهای جستجو زمانی که محتوای شما دارای تعداد کلمات کلیدی کمی باشد، دقیقا متوجه نخواهند شد که موضوع محتوای شما در رابطه با چیست، و به این شکل هنگام جستجوی کاربران آن را نمایش نخواهد داد.

تعداد بیش از حد کلمات کلیدی در یک متن دقیقا نقطه مقابل این مسئله می باشد. زمانی که متن محتوای خود را با کلمات کلیدی پر می کنید تا موتورهای جستجوی را گول بزنید، الگوریتم پاندا متوجه این اقدام شما شده و محتوای شما را محتوای بی کیفیتی تشخیص خواهد داد.

عدم استفاده از ابزارهای مختلف

اگر شما در محتوای خود فقط از یک متن استفاده نمایید و ابزارهایی همچون تصویر، فیلم یا فایل صوتی و یا غیره را نادیده بگیرید، پاندا محتوای تان را بی کیفیت در نظر گرفته و به اختصاص رتبه پایین به آن اقدام خواهد نمود. چرا که الگوریتم پاندا با مطالب بی روح که جذابیتی ندارند بسیار مخالف می باشد.

مطالب غیر مرتبط استفاده شده

مطالب نشر شده در سایت و تناسب موضوعات از دیگر فاکتورهای مهمی است که الگوریتم پاندا نسبت به آن حساس می باشد. به عنوان نمونه پاندا خوشش نمی آید که شما در یک سایت علمی و یا مهندسی خود مطالبی در رابطه با خرید و یا نقاشی قرار دهید.

بستن کامنت و نظرسنجی برای خوانندگان

شما برای کسب رتبه مناسب از جانب پاندا، باید در پایان همه مطالب یا برخی از آن ها این اجازه را به خوانندگان خود بدهید که در نظر سنجی و کامنت نظرات خود را مطرح نمایند. پاندای گوگل ممکن است با بستن نظرسنجی بی حوصله شده و یا عصبانی شود.

مطالب قبلی را به روز کنید

نکته جالبی در رابطه با سئو سایت وجود دارد و آن اینکه به روزرسانی مطالب قبلی تاثیری هم اندازه با انتشار مطالب جدید در مقوله ی سئو دارد.

این قضیه تا حدی مهم است که کارشناسان بسیاری در این حوزه اهمیت به روز رسانی مطالب را بیشتر از انتشار مطالب جدید می دانند. الگوریتم پاندا به این مورد نیز حساس می باشد.

محتوای جامع

انتشار محتوا  در رابطه با یک موضوع خاص باید به اندازه ای جالب باشد که به تمام سوالات و ابهامات خواننده در آن زمینه پاسخ مناسبی دهد. در واقع شما باید با پرهیز از گفتن اضافات مطلبی کامل و جامع به مخاطبان خود ارائه نمایید.

تراکم کلمه کلیدی

نحوه پخش یا تراکم کلمات کلیدی در محتوا، علاوه بر تعداد آن ها، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. نگارش کلمات کلیدی باید از ابتدا تا انتهای متن شما به طور یکنواخت پخش شده باشد. کلمه کلیدی باید در عنوان شما نیز گنجانده شود چرا که پاندا روی این مسئله بسیار حساس می باشد.

 

پنالتی الگوریتم پاندا

نحوه جریمه سایت شما توسط الگوریتم پاندا

پاندا با توجه به هر کدام از تخلفاتی که در بالا ذکر شد، سایت شما را اسپم یا جریمه می نماید. با توجه به میزان تخلفات شما، پاندا به صورت عادلانه ای شما را مجازات خواهد نمود. هنگامی که شما متوجه شدید جایگاه اولیه ی خود را نتایج جستجو از دست داده اید و یا بازدید و ترافیک سایت شما به صورت زیادی و به یکباره کاهش یافته است، به این فکر کنید که توسط پاندا جریمه شده اید.

پاندا در تخلفات سنگین قادر خواهد بود سایت شما را غیرفعال و یا اسپم نماید. این نکته را هم فراموش نکنید که کاهش ترافیک سایت دلایل متعددی می تواند داشته باشد که الگوریتم پاندا یکی از آن دلایل می باشد. شما در جایگاه صاحب سایت باید با تمامی این موارد آشنا باشید و جهت جلوگیری از اسپم شدن و ارتقای صحیح سئو تمامی موارد را به درستی انجام دهید.

رفع جریمه الگوریتم پاندا

با اطلاع از این که بازدید و ترافیک سایت شما به دلیل جریمه پاندا کاهش یافته است، باید اقدام به انجام راهکارهایی نمایید و پس از آن منتظر باشید. پاندا با گذشت زمان متوجه تغییر در رویه ی سایت شما می شود و آن را دوباره به دنیای رقابت در موتورهای جستجو برمیگرداند. راهکارهایی که در زیر می آید شما را از جریمه پاندا رها خواهد کرد.

حذف محتواهای تکراری

شما به عنوان نویسنده محتوا باید بدانید که چه محتواهایی و یا کدام یک از بخش های محتواهای شما تکراری می باشند. شما باید در اولین قدم برای رفع جریمه پاندا به حذف این محتواهای تکراری اقدام نمایید.

استفاده از تصاویر و کلیپ

اگرچه در سایت خود صرفا از محتواهای متنی استفاده کرده اید، در مرحله دوم به فکر بارگذاری فایل هایی از قبیل فایل های تصویری، صوتی و فیلم باشید. این مسئله اعتبار سایت شما را بیشتر از حد تصورتان بالا خواهد برد و به این شکل به رفع جریمه پاندا خواهد انجامید.

کسب رضایت کاربران

کسب رضایت خوانندگان و کاربران سایت شما اهمیتی بالاتر از این دارد که به فکر بالا بردن رتبه سایت خود باشید. تلاش نمایید تا به زبانی ساده محتواهایی کامل تولید کنید تا مطلب شما برای خوانندگانتان کفایت نماید.

استفاده به اندازه از کلمات کلیدی

شما هم اکنون بایستی در محتوای خود برای هر 100 کلمه در متنتان بین 1 تا 3 بار از کلمه کلیدی استفاده نمایید. از به کار بردن تعداد بیشتر و یا کم تر از این تعداد در متن خود جلوگیری کنید تا جریمه پاندا رفع شده و سئو شما ارتقا یابد.

گرفتن بک لینک‌هایی با کیفیت و به اندازه

سایت هایی که اقدام به خرید بک لینک می کنند، پاندا را نسبت به خود حساس کرده و موجب جریمه توسط آن می شوند. شما می‌توانید تعداد بک لینک‌های خود را برای رفع این جریمه به اندازه متعادل کاهش دهید و از سایت هایی با بازدید بالا و معتبر استفاده نمایید. با این کار اعتبار سایت شما بالا رفته و تعداد خوانندگانتان نیز افزایش می یابد.

کاهش لینک های داخلی نامرتبط

لینک‌ های داخلی غیر واقعی یکی دیگر از فاکتورهایی می باشد که الگوریتم پاندا روی آن حساسیت دارد. به عنوان نمونه زمانی که شما عنوانی با خرید کارت تخفیف ارائه می دهید و کاربر سایت بر روی آن کلیک کرده و وارد صفحه ای نامرتبط شود که مربوط به خرید کارت تخفیف نمی باشد، پاندا این حالت را نقطه ضعف می شمارد.

حذف تبلیغات اضافی

اگر الگوریتم پاندا سایت شما را به خاطر درج تعداد زیادی تبلیغات جریمه کرده است، اقدام به کاهش فایل های تبلیغاتی سایت خود نمایید. به این شکل سایت شما قادر خواهد باد اعتماد پاندا را کسب نماید.

بهینه سازی و به روزرسانی کدها و قالب‌های سایت

شما برای رهایی از جریمه الگوریتم پاندا، بهتر است که علاوه بر محتوا به کدهای سایت و قالب آن نیز توجه نمایید. وجود کدهای اشتباه و یا نامفهوم موجب دردسر شما خواهد شد. شما باید در بازه های زمانی خاص به بررسی و بروزرسانی آن ها اقدام نمایید.

جمع بندی مقاله الگوریتم پاندا

یکی از مهمترین الگوریتم هایی که توسط گوگل مورد استفاده قرار می گیرد الگوریتم پاندا می باشد که به کمک آن به دنبال بررسی کیفی سایت های فعال در دنیای اینترنت است.

الگوریتم پاندا موارد زیادی همچون تعداد کلمات کلیدی، کامل و روان بودن محتوا، محتوای کپی شده، اشتباهات نگارشی و املایی، استفاده از ابزارهایی مانند تصویر، فیلم و غیره را مورد بررسی قرار می دهد تا به این شکل سایت های بی کیفیت را جریمه نماید و سایت های با کیفیت را به اولین نتایج جست و جو بیاورد.

به اشتراک بگذارید

درج دیدگاه