بک لینک چیست؟ انواع بک لینک کدام ها هستند

خانه/دسته‌بندی نشده, طراحی سایت/بک لینک چیست؟ انواع بک لینک کدام ها هستند
منتشرشده در: شهریور 3ام, 1399دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده, طراحی سایتبدون دیگاه
بک لینک چیست

بک لینک چیست؟ انواع بک لینک کدام ها هستند

در این مقاله به سوال بک لینک چیست؟ و چه تائیری بر سئو دارد پرداخته شده و از انواع بک لینک نام برده شده و هر کدام از آن ها به تفصیل توضیح داده شده اند که برای آشنایی مخاطب با بک لینک و انواع آن مفید و پر از اطلاعات بوده که کمک کننده و راهنما در این راستا می باشد.

تعریف بک لینک

نظرات متفاوت و گاه ضد و نقیضی در رابطه با تاثیر گذاری بک لینک بر سئو سایت و استراتژی اجرای آن وجود دارد. در واقع باید گفت که یکی از پر بحث ترین موضوعات در سئو و بهینه سازی وب سایت بحث لینک سازی می باشد.

در این مبحث ما به تعریفی از بک لینک خواهیم رسید و پس از آن در انتها بررسی خواهیم کرد که این مورد چه تاثیری بر سئو سایت ما خواهد گذاشت.

کسب بک لینک یا لینک سازی به فرایندی گفته می شود که از سایر سایت های اینترنتی برای سایت خودمان لینک دریافت می نماییم. لینک در واقع به تصویر یا متنی گفته می شود که با کلیک بر روی آن کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل می شود. زمان بررسی یک صفحه، ربات های گوگل لینک های موجود در آن را نیز بررسی می کند، و به این شکل به این صفحات لینک شده مراجعه می نمایند.

انواع بک لینک

بک لینک ها به بک لینک فالو و بک لینک نوفالو و لینک داخلی و خارجی تقسیم می شوند.

یکی از مسیرهای اصلی گوگل برای ایندکس کردن و یافتن صفحات جدید در اینترنت، بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه می باشد.  علاوه بر این ربات گوگل با بررسی صفحه و براساس لینک های موجود در آن، ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را تشخیص می دهد. به تعریفی دیگر باید گفت که تعداد و کیفیت بک لینک ها بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر مستقیم دارد.

هرچه سایت های بیشتر و معتبر تری به صفحات شما لینک داده شوند احتمال دیده شدن صفحات شما نیز افزایش می یابد.

لینک سازی داخلی و خارجی:

در بخش لینک سازی دو بخش اصلی با عنوان های لینک سازی داخلی و خارجی داریم که این دو بخش تفاوت های مهم و اساسی با هم دارند.

به ایجاد بک لینک میان صفحات یک سایت لینک سازی داخلی می گویند. به این معنی که وقتی صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگر از همان سایت لینک داده شود، لینک داخلی ایجاد شده است. حال اگر لینکی از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شود، در واقع یک لینک خارجی یا بک لینک ایجاد شده است.

بک لینک فالو و بک لینک نوفالو

یک دسته بندی دیگر برای لینک ها فالو و یا نوفالو بودن آن ها است. هر لینکی به صورت پیش فرض Dofollow محسوب می شود، اما این امکان وجود دارد که در کد HTML آن از ویژگی Nofollow استفاده نمود. ربات گوگل در هنگام مشاهده یک بک لینک نوفالو به صفحه هدف ارزش و اعتباری منتقل نمی کند.

در سال 1990 گوگل پیج رنک را معرفی کرد. تعداد بک لینک های یک وب سایت در آن زمان تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشت. مدیران وب سایت ها و متخصصان سئو با استفاده از این نکته و نیز تکنیک هایی همچون خرید بک لینک و یا تبادل لینک برای ارتقا و بهبود جایگاه خود در نتایج جستجو تلاش کردند.

گوگل با افزایش معاملات لینک ها ، به آپدیت الگوریتم های خود پرداخت. گوگل در این راستا به معرفی الگوریتم پنگوئن پرداخت و به کمک آن دست به شناسایی و جریمه سایت هایی زد که از این روش های لینک سازی استفاده می کردند. گوگل از آن پس پیج رنک را به کلی حذف کرد و برای عدم وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی تلاش کرد تا حد امکان آن را کاهش دهد.

متن لینک شده (Anchor Text)

به این که لینک بر روی چه عبارتی قرار داده شده متن لینک شده گفته می شود. اگر بخواهیم مثالی در این باره بزنیم، مثال رایج «برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید» مناسب است. در این مثال لینک را بر روی کلمه اینجا قرار می دهند که باید گفت در اینجا عبارت اینجا متن لینک شده (Anchor Text) می باشد.

هنگام مشاهده یک لینک در سایت شما توسط گوگل، توجه زیاد به انکر تکست توسط گوگل وجود خواهد داشت، از این رو ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت شما عملا در این عبارت خواهد بود. در توضیح دقیق تر باید گفت که زمانی که سایت شما با عبارتی همچون «موبایل» لینک شده باشد، جایگاه سایت شما هنگام جستجوی عبارت «موبایل» توسط یک کاربر در گوگل بهتر خواهد شد. ولی اگرچه این لینک با عبارت «کتاب» ایجاد شده باشد، بهبود جایگاه سایت شما در عبارت کتاب رخ خواهد داد.

متن لینک (Anchor Text) برای گوگل بسیار مهم است

مدیران وب سایت ها با توجه به اهمیت دادن گوگل به Anchor Text به ایجاد بک لینک هایی برای سایت خود با عبارات هدف پرداختند. گوگل در این راستا نیز الگوریتم های خود را بروز رسانی کرده و به شناسایی استفاده غیر طبیعی از یک عبارت به عنوان Anchor Text پرداخت که راهی برای شناخت سایت های اسپم و جریمه آن ها می باشد.

پیشنهاد ما این است که از ترکیب طبیعی حالت های رایج در فضای اینترنت برای متن های لینک شده استفاده شود. از مهمترین ترکیبات رایج می توان به

  • کلمه یا عبارت هدف برای سئو همچون « طراحی وب سایت »
  • نام برند همچون «تهران»
  • ترکیبی از نام برند و کلما هدف همچون « طراحی وب سایت تهران»
  • عباراتی عمومی همچون «صفحه» یا «منبع» و عبارات راهنمایی کننده همچون «برای مطالعه مقاله اینجا کلیک کنید» اشاره کرد.

در لینک سازی توازن داشته باشید

اگر میان این نوع از لینک سازی ها برای سایت شما توازن لازم وجود نداشته باشد گوگل قادر خواهد بود رفتار غیر طبیعی شما را برای کسب بک لینک شناسایی نماید. از آن جایی که لینک سازی ها ممکن است برای شما تاثیر منفی داشته باشد تا مثبت باید استراتژی های لینک سازی هدفمند و منظم را به کار برد.

مشخص کردن ارزش بک لینک توسط گوگل

ایجاد لینک هایی از سایت های مختلف به سایت شما از دید گوگل دارای ارزش و اعتبار یکسانی نمی باشد.

گوگل برای تعیین ارزش بک لینک سعی خواهد کرد فاکتورهای مختلفی را لحاظ نماید که به مهم ترین آن ها اشاره می نماییم.

 

  1. اعتبار نامه (Domain Authority):

برخی از فاکتورهایی که برای تعیین اعتبار دامنه لحاظ می شوند عبارتند از

  • نوع دامنه
  • عمر دامنه
  • تعداد بک لینک های دریافتی
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • تعداد لینک های خروجی و غیره.

ارزش لینک ها و تاثیر آن بر جایگاه شما ارتباط مستقیمی با اعتبار دامنه ای دارد که به شما لینک داده است و هرچه اعتبار آن دامنه بیشتر باشد تاثیرش بر جایگاه شما نیز بیشتر خواهد بود.

  1. اعتبار صفحه (Page Authority):

شباهت اعتبار صفحه به اعتبار دامنه بسیار زیاد می باشد، اما برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه می شود. این امکان وجود دارد که دامنه اعتبار بسیار بالایی داشته باشد اما آن صفحه ای که شما از آن لینک دریافت کرده اید  دارای اعتبار پایینی در همان دامنه باشد.

معمولا بر اساس لینک سازی داخلی سایت به یک صفحه و بک لینک هایی که مستقیما برای همان صفحه ایجاد شده است، میزان اعتبار صفحه تعیین می گردد.

صفحات دارای اعتبار بالا معمولا صفحاتی هستند که دارای لینک سازی خوبی می باشند. برای نمونه می توان گفت که صفحاتی که در منوی اصلی سایت قرار دارند معمولا معتبرترین صفحات ان دامنه خواهند بود.

  1. تعداد لینک های خروجی:

احتمال این که هر دامنه ای که به شما لینک می دهد به سایت های دیگری نیز لینک داده است، وجود دارد. در واقع با افزایش تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در کل یک دامنه لینک شده اند، ارزش و اعتباری که به هریک از آنها می رسد کاهش خواهد یافت.

سایت های فعال در زمینه فروش رپورتاژ آگهی و یا بک لینک معمولا به سایت های زیادی علاوه بر سایت شما لینک داده اند و همین مورد موجب کاهش ارزش و اعتبار این گونه از لینک سازی ها می شود.

  1. ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده:

ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده یکی از مواردی است که گوگل توجه ویژه ای به آن دارد و سعی می نماید تا در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو از آن استفاده کند.

برای نمونه زمانی که لینک های شما همگی از سایت های دانلود هستند اما شما در زمینه تورهای مسافرتی فعالیت می کنید، ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نخواهد کرد. ولی اگرچه در این حالت لینک هایی از سایت هایی با موضوعات گردشگری، خرید بلیط و سفر و موارد مشابه برای شما ایجاد شده باشد می تواند تاثیر بهتری در جایگاه شما ایجاد نماید.

  1. مکان بک لینک:

محل قرار گیری بک لینک در یک سایت از اهمیت بسیاری برخوردار است. لینک شما در محتوای یک مقاله، احتمالا در سایدبار یا حتی فوتر قرار گرفته باشد.

باید توجه داشته باشید که ارزش لینک هایی که در محتوای صفحه هستند در قیاس با لینک های موجود در سایدبار و فوتر بالاتر می باشد.

لینک هایی که در سایدبار یا فوتر قرار می گیرند معمولا در تمام صفحات آن سایت نمایش داده می شوند. اصطلاحا به این نوع از لینک ها Sitewide گفته می شود. این احتمال وجود دارد که با تکرار زیاد این اتفاق الگوریتم پنگوئن سایت شما را جریمه نماید، چرا که قرار گیری لینک شما در همه صفحات یک سایت می تواند عاملی برای تشخیص خریداری آن لینک، توسط ربات های گوگل باشد.

کلام آخر در مورد استفاده از بک لینک ها :

از انجایی که اشتباه در این کار می تواند موجب جریمه سایت شما توسط گوگل شود و نیز نتایج کاملا معکوس به همراه داشته باشد، شما قبل از شروع به کار حتما باید به خوبی با تکنیک های مناسب و استانداردهای گوگل آشنا شوید. مطمئنا کسب بک لینک و استراتژی درست برای لینک سازی داخلی می تواند جایگاه شما در نتایج گوگل را بهبود بخشد.

در این مبحث ما با مفهوم بک لینک و همچنین نحوه بررسی ارزش آن توسط گوگل آشنا شدیم. در مبحث بعدی ما به بررسی روش های مناسب برای کسب بک لینک و معرفی تکنیک های کلاه سفید و کلاه سیاه خواهیم پرداخت. پیشنهاد ما برای شما این است که برای بالا بردن آگاهی خود در این زمینه مقالات ما درباره ی آموزش لینک سازی را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

سوالات متداول در این زمینه به قرار زیر می باشد و همچنین شما می توانید در بخش نظرات این مقاله هر سوالی در رابطه با مفاهیم ذکر شده در آن دارید را در بخش نظرات همین مقاله مطرح نمایید تا مشاورین ما در شرکت طراحی سایت تهران جوابگوی سوالات شما باشند.

تعریف دقیق بک لینک چیست؟

لینک به هر تصویر و یا متنی گفته می شود که با کلیک بر روی آن کاربر به صفحه دیگری منتقل می شود. بک لینک نیز به لینک صفحاتی گفته می شود که یک سایت یا دامنه اینترنتی دیگری به یکی از صفحات سایت شما داده باشد.

نحوه محاسبه تاثیر بک لینک بر سئو چگونه می باشد؟

فاکتورهای متعددی برای تعیین ارزش و تاثیر یک بک لینک بر سئو سایت شما قابل سنجش می باشد که مهمترین آنها عبارتند از اعتبار دامنه لینک دهنده،        انکر تکست انتخاب شده برای لینک، محل قرارگیری لینک در صفحه، تعداد لینک های خروجی صفحه ارجاع دهنده، فالو یا نوفالو بودن لینک و ارتباط موضوعی سایت شما و صفحه ارجاع دهنده.

آیا بک لینک نوفالو نیز بر سئو تاثیر می گذارد؟

حضور لینک های نوفالو می تواند احتمال جریمه شدن سایت را به شدت کاهش دهد. چرا که یکی از معیارهای مهم الگوریتم پنگوئن برای تشخیص طبیعی بودن لینک سازی خارجی سایت، ایجاد تعادل میان تعداد لینک های فالو و نوفالو می باشد. اما طبق اعلام گوگل بک لینک نوفالو ارزش و اعتباری را به سایت ما منتقل نمی کند.

متداول ترین روش های لینک سازی خارجی کدام ها هستند؟

مهمترین دلیل برای دریافت لینک از سایت های دیگر کیفیت محتوای شما می باشد. با همه این اوصاف برای لینک سازی روش هایی موجود می باشد که مهمترین آن ها عبارتند از خرید بک لینک متنی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، کامنت گذاری در سایت های مرتبط، خرید رپورتاژ آگهی و ساخت پروفایل در سایت های معتبر.

به اشتراک بگذارید

درج دیدگاه